Тема:
Види пейзажу. Симфонічна музика.
Мета:
ознайомити учнів із різновидами пейзажу, творчістю художника-аквареліста
О.О.Шовкуненка;поняттями – ведута, симфонія;прослухати Й.Гайдна Симфонія
«Дитяча»; закріпити пісню Н.Май «Казкові сни»; намалювати дерево в реалістичній
і декоративній манері.
Обладнання:музичний інструмент,ІКТ
Тип уроку: комбінований
Хід
уроку
І. Організаційний момент.
Перевірка наявності учнів; підготовленість їх до уроку. Музичне привітання.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Невичерпне розмаїття природи сприяло виникненню в образотворчому мистецтві
різних видів пейзажного жанру.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
У сільському пейзажі художника
приваблює поезія сільського побуту, його зв'язок із навколишньою природою.
Міський пейзаж презентує просторове середовище, раціонально
організоване людиною: будівлі, вулиці, проспекти, площі, набережні тощо.
Архітектурний пейзаж, зокрема ведута,- близько стикається з міським.
Різниця між ними полягає лише в тому, що в архітектурному пейзажі художник
головну увагу приділяє зображенню пам’яток архітектури в поєднанні з
навколишнім середовищем.
У парковому (або ландшафтному)
пейзажі зображуються куточки природи, створені для відпочинку і задоволення
естетичних потреб людей. Ця природа справляє свій вплив та своєю геометричною
суворістю, то вільним плануванням, гармонійним поєднанням природних форм із
декоративною скульптурою та архітектурою.
Морський пейзаж – марина розповідає про своєрідну красу то
спокійного, то бурхливого моря, про смарагдові гребені хвиль, обшиті
білосніжним мереживом піни.
В індустріальному пейзажі
художник прагне показати роль і значення Людини – творця, яка створила заводи і
фабрики, греблі і електростанції, морські порти і аеровокзали, ажурні
конструкції мостів і павутиння залізничних ліній.
У фантастичному пейзажі
зображують нереальні вимріяні краєвиди – космічні, казкові.
Олексій Олексійович Шовкуненко (1884-1974) –український художник-аквареліст, майстер
пейзажу, портрета, натюрморта.
Народився в Херсоні, мистецьку освіту здобув в одеському художньому училищі
та Петербурзькій академії мистецтв. Викладав у художніх навчальних закладах
Одеси, працював професором Київського художнього інституту.
У краєвидах України, Молдови, Кавказу, Уралу, Башкирії зображав не лише
мальовничі куточки природи, а й міські забудови. У художній спадщині Олексія
Шовкуненка значне місце відведено індустріальному пейзажу.
У декоративному пейзажі
використовуються засоби стилізації. Головним завданням стилізації природних
явищ, дерев, квітів та інших рослин, є досягненні їх максимальної виразності.
При цьому такий пейзаж втрачає реалістичність, правдивість.
V. Творча робота.
Намалюйте дерево в реалістичній і декоративні манері. Теми за вибором:
«Струнка тополя», «Могутній дуб», «Тендітна берізка».
VI. Вивчення нового матеріалу.
Симфонічна музика, на відміну від камерної, виконується у великих
приміщеннях симфонічним оркестром. У ній широко використовуються виразні
особливості тембри різних інструментів. Симфонічні твори характеризуються
глибигою та багатогранністю змісту. Вони переважно великі за розміром.
Симфонія – це найскладніший жанр і форма інструментальної музики. Вона
здатна відтворити глибину духовного світу людини, її боротьбу з життєвими
перешкодами. Мрії про щастя. Красу природи, яскраві картини народного побуту –
всю палітру життя.
Твір складається переважно із чотирьох контрастних частин. Їх можна
порівняти з розділами роману чи повісті або актами театральної п’єси. Перша
частина зазвичай швидка, друга – повільна,лірична (або трагічна), третя –
танцювальна (менует або скерцо) і, нарешті. Фінал – швидкий. Запальний.
Симфонія досягла своєї досконалості у творчості Й. Гайдна – автора 104
творів цього жанру. Може, саме тому його часто називають «батьком» симфонії.
Цікава історія створення однієї
із симфоній Й.Гайдна
Одного разу композитор повертався з полювання і потрапив на ярмарок. Там
він помітив велику юрбу дітей, які жадібно дивились на кошик продавця іграшок.
Композитор купив і роздав дітям барабанчики. Глиняні свистунці й сопілочки.
Щаслива дітвора почала натхненно дудіти і барабанити. А композитор із посмішкою
слухав цей гомін імпровізованого ансамблю і через деякий час написав
оригінальну симфонію, де поряд із традиційними інструментами симфонічного
оркестру беруть участь іграшкові: зозуля, перепел, глиняний соловей, наповнений
водою, тріскачка, барабан, трикутник. Тому симфонія і отримала назву «Дитяча».
VII. Слухання музики.
Йозеф Гайдн. Симфонія «Дитяча»
Які ваші враження
від музики, звучання оркестру?
VIII. Віртуальна екскурсія.
Першим офіційним концертним сезоном Львівської філармонії вважається
1902-1903 рік. Концертний зал Скарбівського театру мав понад 1200 місць, там
були прекрасні умови для глядачів, велика концертна естрада, фонтани, цукерня,
буфет, і навіть – чарівний зимовий сад.
Львівська філармонія є одним з провідних концертних закладів України,
діяльність якої включає різноманітні форми популяризації найкращих зразків
музичного мистецтва – це міжнародні фестивалі, цикли концертів – монографій,
концерти за участю юних музикантів, тематичні програми для учнів середніх шкіл.
IX. Мистецька скарбничка.
Симфонія – великий, переважно чотири частинний твір для
симфонічного оркестру.
Ведута – жанр живопису, в якому зображується міський пейзаж у
вигляді панорами, з дотриманням масштабу і пропорцій.
X. Виконання пісні.
Розспівка.
Н.Май «Казкові сни». Робота над чіткістю вимови слів та мелодійністю співу.
XI. Узагальнення
вивченого матеріалу.
·
Назвіть
види пейзажів, які ви знаєте.
·
Скільки
частин має симфонія?
·
У
чому незвичність «Дитячої симфонії» Й. Гайдна?
·
Звучання
якого музичного інструмента вам запам’яталось найбільше?
XI. Домашнє завдання.
Зробіть замальовки
архітектурних споруд вашого краю для виставки
« Сувора кра
Немає коментарів:
Дописати коментар