вівторок, 11 квітня 2017 р.

Урок художньої культури у 9 класі

Урок№18
Народна і професійна, духовна і світська культура: характерні риси, відмінності, взаємопроникнення. Національна художня культура. Збереження культурної спадщини.
Мета: дати поняття про духовну культуру як духовне явище, вчити порівнювати зразки народної та професійної культури; знаходити ознаки взаємодії; сприяти формуванню художнього смаку і естетичному розвитку особистості.
Обладнання: матеріали, які висвітлюють художню творчість народних та професійних митців (художників, скульпторів, музикантів, виконавців).
Тип уроку: вивчення нового матеріалу ( з творчим підходом).


Хід уроку
I.Організаційна частина
Оголошення теми та мети уроку.
Обговорення визначень, що стосуються поняття «культура».
III.Подання нового матеріалу
Слово вчителя. Духовна культура – одна із сторін загальної культури людства, вона протиставляється матеріальній культурі ( але вони тісно пов’язані між собою). Духовною культурою є явища, пов’язані з свідомістю, інтелектуальною, а також емоціонально – психологічною діяльністю людини , -це мова,звичаї, вірування, знання, мистецтво. Є думка, що духовність людини якнайповніше збагачується у процесі спілкування з мистецтвом. Мистецтво є вічною цінністю, його позитивна енергетика спрямована на формування творчої особистості. Мистецьки шедеври дають змогу поринути в емоційно- чуттєвий світ іншої людини, а відтак-зрозуміти її.
Кожний із видів мистецтва, впливаючи на душу людини загалом,торкається різних її струн, і в цьому розумінні кожен із них самобутній і незамінний. Під час зустрічі з шедеврами у людини виникають художні емоції, сильні почуття( співчуття, гніву, захоплення). Вони є наслідком не пасивного, а неодмінно творчого сприймання, активізації розуму й уяви. Справжнє розуміння мистецьких творів потребує залучення до художнього сприйняття всього масиву знань щодо епохи , засобів художнього мислення автора і його прийомів тлумачення світу, особливості жанру мистецтва до якого належить твір.
Слухання музичного твору.
 А.Вівальді. Пори року «Зима»(дод.1)
·        Які емоції викликала у вас прослухана музика?
·        Чи можна назвати ці твори шедеврами?
В структурі культури виділяють такі поняття-народна культура та професійна.
Народна культура – вона створюється анонімними творцями, що не мають професійної підготовки. Основною умовою народної культури є доступність її сприйняття народом, співзвучність з його інтересами і світоглядом. В основі народної культури лежать традиції, що відіграють роль генетичної пам’яті людей. Яскравим прикладом є міфи, легенди ,казки, пісні, танці, архітектура, живопис.
Професійна культура створюється людьми, які пройшли відповідну підготовку, мають освіту за фахом, який відповідає процесам їхньої творчості.
Було б хибним вважати, що між народною і професійною культурою не існує зв’язку: народна культура не протистоїть загально художнім процесам розвитку. Народна культура засвоює окремі елементи професійної культури. трансформуючи їх і поєднуючи з традиційними художніми прийомами.
Водночас народна культура живить своїми цілющими силами професійну культуру.
Перегляд та обговорення відеороликів.
·         «Кривий танець» у виконанні народних та професійних виконавців.(дод.2,3)
·        Дитячі ігри – народне та професійне виконання.(дод.4,5)
·        Народна архітектура –професійна архітектура (взаємопроникнення).(дод.6,7)
·        Художні промисли –Петриківський розпис.(дод.8)
·        Українська пісня.(дод.9,10)
IV.   Закріплення вивченого матеріалу.
 Підведемо підсумки уроку у вигляді культурологічного диктанту. Учитель читає тези, які характеризують дані культури у довільному порядку, учні записують характеристику у два стовпчики.
Народна культура
·        Колективна, анонімна творчість.
·        Усна форма поширення.
·        Передача способом безпосередньої комунікації.
·        Зв'язок з віковими народними традиціями.
·        Імпровізаційність багато варіативність.
·        Етнічна специфічність.
Професійна культура
·        Висока технічна складність.
·        Витонченість естетична якість.
·        Зафіксоване авторство митця
·        Обов’язкова фахова освіта та професійна підготовка.
·        Певна залежність творчості від духовних потреб замовників.
Народна та професійна культури доповнюють одна одну і складають цілісну картину панорами культури мистецтва.

V. Домашнє завдання. Знайти приклади до теми «Взаємопроникнення народної та професійної культури»

Немає коментарів:

Дописати коментар